Vecka 40 (39+0)

Bebisen denna veckan:
Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten. Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.
 
Vad händer med mig, denna veckan? 
Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 veckor+0 dagar till 41 veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer att vara vaken i ett dygn kring förlossningen.
 
Pappa/Partner:
Under själva förlossningen är din viktigaste roll att vara där! Du ger henne vatten, torkar pannan. Du kan hålla henne, massera henne. Lyssna på vad hon och hennes kropp säger. Prata med henne och barnmorskan. Hjälp henne med kuddar eller att ändra ställning. Var lyhörd och se och bekräfta hennes smärta. Hon vill kanske inte att du ska röra henne. Peppa och uppmuntra. Pusha och stötta. Du klarar det!
 
Mina tankar kring vecka 40,  
Nu börjar det både bli tröttsamt och irriterande både att vänta och ha denna stora magen i vägen hela tiden haha. Inatt tänkte jag dock att jag verkligen kommer sakna magen, rörelserna där i och de positiva stunderna i graviditeten. Men jag får ut denna lilla grodan och kan äntligen få pussa, krama och snusa bebis.. Nu är det 6 dagar kvar men känns typ som om jag har 3 månader kvar.. Igår när jag var hos barnmorskan och började planera nästa träff, som redan är den 3 maj.. (ÅNGEST) Då har jag alltså gått över. Jag vill verkligen inte gå över.. Om jag hade fått bestämma så hade jag haft bebis hos mig redan, men det är väl sant - Man ska inte stressa.. 
 
Sfmått, 35cm
Min vikt, 104,2kg
Har alltså gått upp totalt (än så länge) ungefär 19kg
 
Igår fick jag även en sten, (ja sten) En jaspis sten. "Jaspisen är helgad åt den egyptiska gudinnan Isis. Stenen är stimulerande, skänker kraft, stärker intellektet, skyddar mot sår, avlägsnar feber och lindrar förlossningssmärtor. Jaspisen driver dessutom bort spöken och skyddar från det onda ögat." 
Ska även ha hört att detta kan få en att koppla av så att all stress släpper. (Om man är stressad känner bebis av detta och vill då inte komma ut) 
 
Veckans magbilder ;) 
De sista, förhoppningsvis. 
För övrigt så tittade jag faktiskt igenom gravidbilderna.. Det har hänt så mycket på sistone som jag inte ens märkt av själv.. ;) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide